6. Kuvien ottaminen ja sosiaalinen media
Yrittäjä ja asiakas sopivat lemmikkien kuvaamisesta hoidon aikana sekä kuvien ja videoiden käyttämisestä. Ilman asiakkaan lupaa yrittäjällä ei ole oikeutta ottaa ja julkaista kuvia tai videoita asiakkaan kodista tai lemmikeistä.
7. Avainten luovuttaminen ja palauttaminen
Hoitosopimukseen kirjataan päivämäärät, jolloin asiakas luovuttaa avaimet yrittäjälle ja jolloin yrittäjä palauttaa avaimet asiakkaalle sekä se, miten avainten luovutus ja palautus tapahtuu.
8. Avainten hukkaaminen
Asiakas sitoutuu luovuttamaan avaimensa yrittäjälle sopimuksessa sovituksi ajaksi. Yrittäjän vastuulla on huolehtia asiakkaan avainten säilyttämisestä hoitosopimuksen ajan. Mikäli yrittäjä hukkaa asiakkaan avaimet hoitosopimuksen aikana, on asiakkaalla oikeus veloittaa yrittäjältä siitä syntyvät kohtuulliset kustannukset.
9. Mahdollinen kameravalvonta asiakkaan kotona
Asiakkaalla on oikeus kotonaan kameravalvontaan. Mikäli asiakkaalla on kotonaan kameravalvonta, on hänellä velvollisuus tiedottaa siitä yrittäjää.
10. Asiakkaan kotirauha ja yksityisyys
Yrittäjä sitoutuu kunnioittamaan asiakkaan kotirauhaa ja yksityisyyttä. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjä toimii vain niissä huoneissa tai tiloissa, joissa toimimisesta on sovittu. Yrittäjä ei tutki tai käytä asiakkaan omaisuutta ilman lupaa. Yrittäjällä ei ole lupaa kutsua kolmansia osapuolia asiakkaan kotiin hoitosopimuksen aikana, ellei asiakkaan kanssa toisin sovita.
Yrittäjä on vakuuttanut palvelunsa sekä toimintansa vastuuvakuutuksella. Yrittäjä ei korvaa välillisiä vahinkoja eikä omaisuusvahinkoja, jotka ovat tapahtuneet tai johtuneet:
- Asiakkaan ohjeiden mukaisesti tehdyssä työssä
- Asiakkaan antamien ohjeiden puutteellisuuksista tai virheellisyyksistä
- Tavanomaisissa työtehtävissä.
- Käyttö- tai kulutusesineen tavanomaisesta käytöstä tai kulumisesta
- Asiakkaan kodin sisustuksesta tai järjestelyistä
11. Toimintatavat, jos asiakas joutuu esim. onnettomuuteen
Lemmikin hoito päättyy sopimuksessa sovittuna ajankohtana. Asiakkaan vastuulla on:
- Huolehtia kolmas osapuoli tarvittaessa hoitamaan lemmikkiä sopimuksen päätyttyä
- Ilmoittaa, mikäli suunnitelmiin tulee muutoksia, ja hoitosopimuksen jatkamiselle on tarvetta.
Asiakas ja yrittäjä voivat sopia mahdollisesta kolmannesta osapuolesta, johon yrittäjä voi olla yhteydessä, jos asiakas joutuu esimerkiksi onnettomuuteen.
12. Lemmikin loukkaantuminen tai sairastuminen
Mikäli lemmikki sairastuu tai loukkaantuu hoidon aikana, ilmoittaa yrittäjä asiasta viipymättä asiakkaalle. Eläinsuojelulain pykälän 5 mukaan yrittäjällä on oikeus viedä tarvittaessa lemmikki eläinlääkäriin hoidettavaksi asiakkaan kustannuksella. Jos lemmikki tarvitsee viedä eläinlääkäriin, niin yrittäjä laskuttaa lisäksi eläinlääkärikäynnistä aiheutuneet kulut.
13. Tiineenä olevat eläimet
Tätä sopimusta ei sovelleta viimeisillään tiineinä olevien eläinten kanssa. Yrittäjä ei ota yksin vastuulleen viimeisillään tiineiden olevien eläinten hoitamista. Mikäli asiakas kaipaa apua kyseisten eläinten hoitamiseen, on asiasta sovittava erikseen.