Palvelun ehdot lemmikeille
1. Palvelun sisältö ja kesto
Palveluun kuuluu tutustumiskäynti asiakkaan kotona ennen hoitosopimuksen aloittamista. Tutustumiskäynnistä veloitetaan ainoastaan matkakulut. Tutustumiskäynti ei ole sitova, eikä se velvoita asiakasta ostamaan palveluita. Tutustumiskäynnin tarkoituksena on:
- Tutustua kasvotusten
- Tarvittaessa allekirjoittaa hoitosopimus
- Sopia avainten käytöstä, muista käytännön asioista ja tarkemmista yksityiskohdista
Yrittäjä vakuuttaa hoitavansa lemmikkiä hoitosopimuksessa määritellyllä tavalla, sopimuksessa määritellyn ajan. Asiakas vakuuttaa:
- Että hänen antamansa tiedot ovat oikeita,
- Että lemmikki ei sairasta mitään asiakkaan tiedossa olevaa tarttuvaa tautia, ja
- Olevansa lemmikin omistaja, tai että hänellä on valtuudet sopia lemmikin hoitoon liittyvistä asioista.
Molemmat osapuolet sitoutuvat allekirjoituksellaan noudattamaan palvelun ehtoja sekä hoitosopimuksessa sovittuja asioita.
Palveluun ei kuulu:
- Lemmikin trimmaaminen
- Lemmikin kouluttaminen
- Lemmikin uuden ruokintasuunnitelman laatiminen
- Konsultointi liittyen lemmikin terveydentilaan.
Asiakkaan on mahdollista pyytää kynsien leikkaamista lisäpalveluna hoidon yhteydessä. Kynsien leikkaamisesta hoitopalveluiden yhteydessä veloitetaan 7,50€ lisämaksu.
2. Palvelun hinnoittelu
Palvelun hinta määräytyy yrittäjän käyttämän ajan sekä matkakulujen mukaan. Suuntaa antavat tuntihinnat ja matkakulut löytyvät erillisestä hinnastosta. Tuntihinnat kattavat kaikki talouden lemmikit, eikä hoidettavien lemmikkien määrällä ole vaikutusta hintaan. Hoitosopimusta allekirjoitettaessa asiakas ja yrittäjä sopivat palveluista laskutettavasta hinnasta.
3. Palvelun maksaminen
Hoito- sekä mahdolliset muut kustannukset voi maksaa joko maksupäätteellä tai asiakkaalle jälkikäteen lähetettävällä laskulla
4. Asiakkaan vastuut
- Asiakkaan vastuulle kuuluu kertoa yrittäjälle, jos lemmikillä ilmenee jotain normaalista poikkeavia oireita (esim. ripulia, oksentelua, erikoista hilseilyä) ennen palvelun aloittamista tai palvelun jälkeen.
- Kertoa, mikäli lemmikki pelkää tai jännittää jotain tiettyjä asioita, tai tilanteita.
- Jos asiakkaan kotona on jotain omaisuutta, jonka kanssa täytyy olla erityisen varovainen, tai huoneita, joihin yrittäjä ei saa mennä, on asiakkaan vastuulla tuoda nämä asiat ilmi.
- Perehdytys ja ohjeistus. Asiakas voi halutessaan jättää yrittäjälle kirjalliset hoito-ohjeet, mikäli lemmikin hoitoon liittyy asioita, joihin tulee kiinnittää erityisen tarkkaa huomiota. Asiakkaan vastuulla on kertoa mitä huoneita tai tiloja yrittäjä saa käyttää. Asiakkaan kuuluu myös ohjeistaa, mistä yrittäjä löytää työskentelyyn tarvittavat välineet.
- Kertoa yrittäjälle, mikäli asiakkaan kotona on käytössä kameravalvonta
- Lemmikkinsä hoito hoitosopimuksen merkityn ajankohdan ulkopuolella. Mikäli hoitosopimuksen keston muuttamiselle tulee tarve hoitosopimuksen ollessa voimassa, tulee asiakkaan sopia asiasta viipymättä yrittäjän kanssa.
- Asiakas voi nimetä hätätapausten varalle kolmannen osapuolen, johon yrittäjä voi olla hätätapauksissa yhteydessä.
- Huolehtia kotinsa sisustuksesta siten, ettei hoitosopimuksen aikana lemmikit pääse vahingossa rikkomaan asiakkaan arvokasta omaisuutta.
- Asiakas vastaa kiinteistön ja irtaimiston tarkoituksenmukaisesta vakuuttamisesta
5. Laatutakuu ja asiakkaan tyytyväisyys
Mikäli asiakkaalla on syytä epäillä, että yrittäjä ei ole hoitanut lemmikkejä niin kuin on sovittu, tai asiakas ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun, on hänellä oikeus ilmoittaa tästä yrittäjälle ja neuvotella mahdollisista alennuksista.
6. Kuvien ottaminen ja sosiaalinen media
Yrittäjä ja asiakas sopivat lemmikkien kuvaamisesta hoidon aikana sekä kuvien ja videoiden käyttämisestä. Ilman asiakkaan lupaa yrittäjällä ei ole oikeutta ottaa ja julkaista kuvia tai videoita asiakkaan kodista tai lemmikeistä.
7. Avainten luovuttaminen ja palauttaminen
Hoitosopimukseen kirjataan päivämäärät, jolloin asiakas luovuttaa avaimet yrittäjälle ja jolloin yrittäjä palauttaa avaimet asiakkaalle sekä se, miten avainten luovutus ja palautus tapahtuu.
8. Avainten hukkaaminen
Asiakas sitoutuu luovuttamaan avaimensa yrittäjälle sopimuksessa sovituksi ajaksi. Yrittäjän vastuulla on huolehtia asiakkaan avainten säilyttämisestä hoitosopimuksen ajan. Mikäli yrittäjä hukkaa asiakkaan avaimet hoitosopimuksen aikana, on asiakkaalla oikeus veloittaa yrittäjältä siitä syntyvät kohtuulliset kustannukset.
9. Mahdollinen kameravalvonta asiakkaan kotona
Asiakkaalla on oikeus kotonaan kameravalvontaan. Mikäli asiakkaalla on kotonaan kameravalvonta, on hänellä velvollisuus tiedottaa siitä yrittäjää.
10. Asiakkaan kotirauha ja yksityisyys
Yrittäjä sitoutuu kunnioittamaan asiakkaan kotirauhaa ja yksityisyyttä. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjä toimii vain niissä huoneissa tai tiloissa, joissa toimimisesta on sovittu. Yrittäjä ei tutki tai käytä asiakkaan omaisuutta ilman lupaa. Yrittäjällä ei ole lupaa kutsua kolmansia osapuolia asiakkaan kotiin hoitosopimuksen aikana, ellei asiakkaan kanssa toisin sovita.
Yrittäjä on vakuuttanut palvelunsa sekä toimintansa vastuuvakuutuksella. Yrittäjä ei korvaa välillisiä vahinkoja eikä omaisuusvahinkoja, jotka ovat tapahtuneet tai johtuneet:
- Asiakkaan ohjeiden mukaisesti tehdyssä työssä
- Asiakkaan antamien ohjeiden puutteellisuuksista tai virheellisyyksistä
- Tavanomaisissa työtehtävissä.
- Käyttö- tai kulutusesineen tavanomaisesta käytöstä tai kulumisesta
- Asiakkaan kodin sisustuksesta tai järjestelyistä
11. Toimintatavat, jos asiakas joutuu esim. onnettomuuteen
Lemmikin hoito päättyy sopimuksessa sovittuna ajankohtana. Asiakkaan vastuulla on:
- Huolehtia kolmas osapuoli tarvittaessa hoitamaan lemmikkiä sopimuksen päätyttyä
- Ilmoittaa, mikäli suunnitelmiin tulee muutoksia, ja hoitosopimuksen jatkamiselle on tarvetta.
Asiakas ja yrittäjä voivat sopia mahdollisesta kolmannesta osapuolesta, johon yrittäjä voi olla yhteydessä, jos asiakas joutuu esimerkiksi onnettomuuteen.
12. Lemmikin loukkaantuminen tai sairastuminen
Mikäli lemmikki sairastuu tai loukkaantuu hoidon aikana, ilmoittaa yrittäjä asiasta viipymättä asiakkaalle. Eläinsuojelulain pykälän 5 mukaan yrittäjällä on oikeus viedä tarvittaessa lemmikki eläinlääkäriin hoidettavaksi asiakkaan kustannuksella. Jos lemmikki tarvitsee viedä eläinlääkäriin, niin yrittäjä laskuttaa lisäksi eläinlääkärikäynnistä aiheutuneet kulut.
13. Tiineenä olevat eläimet
Tätä sopimusta ei sovelleta viimeisillään tiineinä olevien eläinten kanssa. Yrittäjä ei ota yksin vastuulleen viimeisillään tiineiden olevien eläinten hoitamista. Mikäli asiakas kaipaa apua kyseisten eläinten hoitamiseen, on asiasta sovittava erikseen.